msg = "((شکار و طبیعت)); "; msg = "..." + msg;pos = 0; function scrollMSG() { document.title = msg.substring(pos, msg.length) + msg.substring(0, pos); pos++;
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادران، کسی است که دوستی اش در راه خدا باشد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :6
کل بازدید :42908
تعداد کل یاداشته ها : 42
103/2/17
3:12 ص

وف است.کوbazman.jpg

موقعیت جغرافیایی

کوهستان منفرد بزمان به ارتفاع 3497 متر از سطح دریا  در 120 کیلومترى غرب خاش و  115 کیلومترى شمال‌غرب ایرانشهر،  در 30 کیلومتری شمال غربی شهر بزمان در شمال چاله جازموریان در استان سیستان و بلوچستان  قرار دارد و همچنین در فاصله 200 کیلومتری

 شهر بم  از  استان کرمان قرار گرفته است. که از دو جاده بم -ایرانشهر و  خاش- ایرانشهر  قابل دسترسی می باشد.

 

بررسی توپوگرافی قله

آتشفشان نیمه‌‌فعال بزمان به کوه خضر نبی یا زنده نیز معرهی منفرد و زیبا که زیبایی و صلابتش یادآور شکوه وصلابت قله دماوند است. به واسطه شکل مخروطی آن و ارتفاع قابل ملاحظه 2000 متری از سطح زمین های اطراف، بزمان از دور دستها قابل رویت است. در راس قله دارای یک کاسه آتشفشانی بزرگ می باشد و ا ز شمال ، و جنوب  با شیب زیاد به سطح  و دشت می رسد از شرق و  غرب  با چند قله کوتاهتر و دره های عمیق  به تپه ماهور ها و سپس به سطح می رسد و  از شرق  به کوه نادر و از غرب با قله های کم   ارتفاع  به گیران ریگ  و هودیان می رسد.

دارای یک یخچال طبیعی بوده است که مردم بزمان در سال های قدیم جهت نیاز خود از این یخچال استفاده می کردند و در دامنه جنوبی این کوه زنده  جایی معروفی به نام زیارتگاه خضرنبی (ع) وجود دارد که اکنون در منطقه شکار ممنوع بزمان واقع گردیده است. 

 

آتشفشان بزمان

قله بزمان، جوانترین آتشفشان ایران  از نوع آتشفشان چینه ای  با تاریخ فوران  نامشخص که بخاراتی از  گاز دی اکسید کربن در آن متساعد می شود . گفتنی است که بزمان یکی از مراکز آتشفشانی کمان ماگمایی حاصل از فرورانش پوسته اقیانوسی عمان به زیر منشور بر افزاینده قاره‌ای مکران است. دو مرکز آتشفشانی دیگر این کمان ماگمایی عبارتند از : قله تفتان در خاش و کوه سلطان در پاکستان. وجود چشمه‌های آب گرم و گازهای خروجی که سبب تغییر رنگ سنگها و توفهای موجود در قله شده آن را یک آتشفشان نیمه فعال معرفی می‌کند.

مسیر صعود به قله

تقریبا از تمام جهات قله می توان صعود داشت و لی به علت  سنگلاخ و ماسه ای بودن و همچنین و جود پوشش گیاهی خصوصا گون و بده بستون های مسیر، برای صعود این قله 2 جبهه (مسیر) زیر پیشنهاد می گردد.

1.    یال شرقی – روستای گواز

2.    یال شمالی- روستای علی آباد

 

صعود به بزمان از یال شمالی

 

بهمن ماه است، در حالی که ریزش برف رشته کوه های البرز و زاگرس را سفید پوش کرده است به سوی شهرستان ایرانشهر در حر کت هستیم.  در مسیر از زیباییهای خشک کویر لذت می بریم و  هنگامیکه نگاه ها بر فراز کوه های  کشتی نوح ، سه انگشت و تفتان سفید پوش می افتد متوجه می شویم که مسیر تقریباً نصف شده و با گذشتن از شهر خاش واقع در 150 کیلومتری زاهدان وارد جاده خاش به ایرانشهر می شویم. اینجا تقریباً  حال  و هوای زمستان را ندارد و انگار به استقبال بهار می رویم.

پس از وارد شدن به شهر بزمان در .... کیلومتری ایرانشهر  با دور زدن کوه از سمت شرق  به آبادی کوچک علی آباد می رسیم.  شبی را در این ده به سر می بریم و صبح فردا از طریق یال شمالی حرکت خود را به سوی سکاد قله بزمان به طور مستقیم آغاز می کنیم. راه با عبور از روی صخره های آتشفشانی سیاه رنگ ارتفاع می گیرد. بر روی قله چتر سپیدی از برفی کم پشت به چشم می خورد. راه تمامی ندارد. کال های خشک و دره های نیمه عمیق بدون آب و طبیعت مرده بدون سرسبزی به سان موجی آزار دهنده از هر سو ما را در احاطه خود دارند.

پس از مدتی، سربالایی تندی آغاز می شود، مسیر به سرعت ارتفاع گرفته و به یکباره با گام نهادن بر رویکاسه 400 متری بزرگ قله بر فراز لبه آن قرار می گیریم. در دور دست ها شمال شرقی اثر محو از کوه های تفتان و در شمال ، در ورای کویر بزرگ لوت اثری از درخشش رشته جبال بارز به چشم می خورد که در غبار کویر محو شده است.

بهترین زمان صعود به این قلهاواخر اسفند و اوایل  فروردین ماه است که زمین با نفسی عمیق رویش خود را آغاز می کند و صعود زمستانی این قله در صورت وجود هوای مساعد بسیار ساده انجام می گیرد.

 


  

لینک باکس